دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Mon 20 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار شنبه ۲ تیر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۱۹:۱۴

اختصاص رتبه ۳۵ جهانی به ایران در موضوع اقیانوس‌شناسی در سال 2017

باشگاه خبری فراساحل: رئیس پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی و علوم جوی در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریاها و اقیانوس‌ها با اشاره به اینکه منابع دریایی، منابعی ارزشمند و عظیم هستند که برای مدیریت آنها،  به علم و شناخت نیاز است، گفت: امروزه در دنیا ۵ محور فناوری و علمی دریایی اعم از میکروبیولوژی، انرژی‌های نوین، منابع معدنی بستر دریا، اکوتوریسم و آبزی‌پروری دریایی وجود داردکه به ما در شناخت اقیانوس‌ها و دریاها کمک می‌کند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل دکتر بهروز ابطحی اظهار کرد: در جهان ۳۵۰ کشتی تحقیقاتی در چهار دسته ملی، منطقه‌ای، اینترنشنال و گلوبال وجود دارد که آمریکا با دراختیار داشتن ۵۰ کشتی تحقیقاتی صاحب بزرگترین ناوگان تحقیقاتی است. وی با اشاره به اینکه کره‎جنوبی و ترکیه هر کدام۳۰ فروند شناور تحقیقاتی دارند، خاطرنشان کرد: متاسفانه ایران با داشتن مرزهای دریایی گسترده در شمال و جنوب کشور تنها یک شناور تحقیقاتی دارد که لازم است در این زمینه سرما‌یه‌گذاری شود.

ابطحی افزود: در کشورهای مختلف از یک درصد تا ۴.۵ درصد بودجه تحقیقاتی آنها به تحقیقات دریایی اختصاص می‌یابد که کرواسی و نروژ با سهمی بالغ بر ۴ درصد سردمدار کشورهای جهان در این زمینه هستند. رئیس پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی و علوم جوی در ادامه با اشاره به رشد خوب مطالعات اقیانوس‌شناسی ایران در سال ۲۰۱۷ گفت: ایران ظرف ۱۵ سال گذشته از رتبه علمی ۵۰ جهان در حوزه دریا به رتبه ۱۶ در سال ۲۰۱۷ ارتقا یافته است وی افزود: همچنین ایران در موضوع اقیانوس‌شناسی در سال ۲۰۱۷ رتبه ۳۵ جهانی را داشته است که نشان می‌دهد در این زمینه عقب هستیم. این درحالی است که رشد مطالعات اقیانوس‌شناسی در ایران  مناسب بوده است زیرا در سال ۱۹۹۷ در این زمینه رتبه ۱۰۲ جهانی را داشتیم که خوشبختانه در سال ۲۰۰۷  در رتبه ۴۱ قرار داشتیم. ابطحی افزود: طبق اطلاعات یونسکو در سال ۲۰۱۴ با 8 پله رشد موفق شدیم رتبه ۲۶  در زمینه رشد مطالعات اقیانوس‌شناسی را کسب  کنیم که در منطقه پس از چین دومین کشور محسوب می‌شدیم.

او با بیان اینکه در آسیا ؛ چین، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و ایران کشورهای پیشرو در حوزه اقیانوس‌شناسی هستند، گفت:  ایران صاحب ۴۵۰۰ مدرک علمی در این حوزه است که  بیش از ۱۶ هزار بار به آنها استناد شده است. ابطحی با اشاره به اینکه امیدواریم همراستا با رشد علمی رشد کیفی هم داشته باشیم، خاطرنشان کرد: برای این مهم نیاز به تجهیزات بیشتر، حمایت دستگاه‌ها و هم‌افزایی ارگان‌های دریایی با یکدیگر هستیم. وی با اشاره به شعار این مراسم مبنی بر دریاها و اقیانوس‌هایمان را پاکیزه‌تر کنیم، افزود: زباله پلاستیکی در جهان یکی از عوارض صنعتی شدن است به گونه‌ای که از سال ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۲ حجم عظیمی از زباله‌های دریایی وارد دریا شد به گونه‌ای که از ۱۰۷ میلیون تن زباله دریایی پلاستیک به ۲۸۸ میلیون تن افزایش یافت. وی بیان کرد: خوشبختانه ورود زباله‌های پلاستیکی به طبیعت در اروپا کنترل شده  و از استفاده از آن به عنوان منبع انرژی و همچنین بازیافت پلاستیک افزایش یافته است.

ابطحی با اشاره به اینکه دریا از طریق رودخانه و سواحل در معرض زباله پلاستیکی است، گفت: پلاستیک‌ها در بعضی مناطق اقیانپسی تجمع می‌کنند و در مواردی به حدی می‌رسند که از آنها به عنوان قاره هفتم نام برده می‌شود. رئیس  پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با بیان اینکه در سال‌های گذشته در دریای خزر، خلیج‌فارس و دریای عمان نگران مسائلی همچون آلودگی نفتی و تراز آب بودیم، تصریح کرد: آنچه اکنون  به این نگرانی‌ها افزوده شده است آلودگی پلاستیکی و میکروپلاستیکی است که نیازمند توجه بیش از پیش دارد. وی افزود: دو میلیون تن این پلاستیک در ایران تولید می‌شود که بخش اعظمی از آن به زباله تبدیل شده و از طریق رودخانه‌ها و سواحل به دریاها می‌رود به صورتی که ۷ درصد از ۶۶۰۰ تن زباله‌ای که از سواحل دریای خزر جمع‌آوری می‌شود، پلاستیک است.

به گفته ابطحی؛ ۱۰ درصد از فوک‌های خزری با به دام افتادن در تور صیادان که نوعی زباله پلاستیکی است جان خود را از دست دادند. وی گفت: زباله پلاستیکی درحال حاضر به اندازه‌ای رسیده است که یک محیط زیست برای جانوران به شمار می‌رود که می‌تواند  تغیی ر اکوسیستم را رقم زند و موجب حضور گونه‌های مهاجم شود. رئیس پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با اشاره به اینکه سالانه ۸۰۰ میلیون تن پلاستیک وارد دریا می‌شود، گفت: این میزان پلاستیک موجب مرگ یک میلیون پرنده و ۱۰۰ هزار پستاندار دریایی می‌شود و ۸ میلیارد دلار خسارت به اکوسیستم دریایی وارد می‌کند. وی تاکید کرد: اگر با این روند در تولید پلاستیک پیش رویم تا سال ۲۰۵۰ حجم پلاستیک‌ها از دریاها بیشتر می‌شود.

گفتنی است؛ مراسم گرامیداشت روز جهانی دریاها و اقیانوس‌ها امروز عصر( چهارشنبه،۳۰ خرداد) با حضور امیردریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر پ دریانوردی، پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، صالحی رئیس سازمان شیلات، گراوند استاندار بوشهر، و دکتر ابطحی رئیس  پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی و علوم جوی با شعار"  دریاها و اقیانوس‌هایمان را پاکیزه‎تر کنیم"، برگزار شد.



  کد خبر : 5458
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :